ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΗΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΜΕΤΑΛΗΨΕΩΣ
Πρεσβυτέρου Κωνσταντίνου Καλλιανού
Περιοδικό ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ, φ. 71.
Επισκεπτόμενος σχεδόν καθημερινά εδώ καί εικοσιτέσσερα χρόνια Ιερατικής διακονίας την ευκατάνυκτη και γλυκύτατη Ιερά Ακολουθία της Θείας Μεταλήψεως, έχω την εντύπωση, κάθε φορά που την επισυνάπτω στο Απόδειπνο, ότι κάτι καινούργιο ανακαλύπτω που με ψυχωφελεί και εξάπαντος με προετοιμάζει τόσο για την αυριανή τέλεση της Θείας Λειτουργίας, όσο και για τη συμμετοχή μου στα Ουράνια, φρικτά και Άγια του Χριστού μου Μυστήρια, όπως «του θείου Του Δείπνου και μυστικού κοινωνός γενέσθαι». Κι αυτή η εμπειρία, πιστεύω, ότι απομένει και αποτελεί την οριακή γραμμή, η οποία σε διαχωρίζει από τον κόσμο, σύμφωνα με τον ιερό λόγο του Αγίου Μακαρίου του ιΑιγυπτίου. «Ο των Χριστιανών κόσμος έτερος εστί καί διαγωγή και νους καί λόγος καί πράξις έτερα τυγχάνει καί η των ανθρώπων του κόσμου τούτου διαγωγή και νους καί λόγος και πράξις έτερα· Άλλο τι είσιν εκείνοι και άλλο τι εισίν ούτοι καί πολλή διάστασις μεταξύ τούτων κακείνων».
Γι' αυτό, σύμφωνα με την ακόλουθη οδηγία της αρχής της Α(κολουθίας) της Θ(είας) Μ(εταλήψεως). «Μέλλων προσελθείν τοις Αχράντοις Μυστηρίοις... λέγε μετά κατανύξεως τον παρόντα Κανόνα...». Ο κανόνας, η ραχοκοκκαλιά της όλης Ακολουθίας, έχει το προνόμιο να είσάγη τον πιστό στην ευλογημένη κατάνυξη, η οποία κατά τους Αγίους Νηπτικούς «προς έρωτα Θεοί... πτεροί την ψυχήν». Τον προετοιμάζει δηλαδή, ώστε με περισυλλογή, εγκράτεια και ενδελεχή μελέτη του είναι του, να εύθυγραμμιστή πλήρως με όσα ο Κανόνας, αυτός ο νοητός διδάσκαλος δηλαδή, προτρέπει:«Βεβηλωθείς εργοις ατόποις ο δείλαιος ανάξιος υπάρχω, Χριστέ της μετουσίας, ης με άξίωσον». «Γένοιτο ο άνθραξ του Σου σώματος, εις φωτισμόν τω εσκοτισμένω έμοί». «Νουν, ψυχήν και καρδίαν αγίασον, Σώτερ καί το σώμα μου». Είναι δε ορθό όπως η προετοιμασία αύτη γίνη με πειθαρχημένη καί προσεγμένη τακτοποίηση του σπηλαίου της ψυχής, όπου κατά την Ορθόδοξη Νηπτική Παράδοση εδρεύουν «οι λησταί λογισμοί», γι' αυτό και προαπαιτείται το Μυστήριο της Ιεράς Εξομολογήσεως, πού είναι «Μυστήριο της συμφιλίωσης με την Εκκλησία καί της επιστροφής σ' Αυτή» (π. Αλ. Σμέμαν).
'Ομως, ας δούμε τα πράγματα πιο προσεκτικά από την αρχή. Η Α.Θ.Μ. δεν είναι τίποτε περισσότερο από μια εκτενής προσευχή, η οποία επιχειρεί να προτρέψη τον πιστό να κατανόηση πώς «βαδίζει προς Θείαν Κοινωνίαν»· Καί είναι βέβαιο ότι, αν δεν προσέλθη με πίστη, τότε αυτή γίνεται, αντί για σωτήριος «χαρά, υγεία και ευφροσύνη», «πυρ, τους αναξίους φλέγον». Γι' αυτό καί απαιτείται ή βαθύτατη ομολογία: «Πιστεύω, Κύριε, και ομολογώ ότι συ ει αληθώς ο Χριστός, ό Υιός του Θεού του ζώντος, ο ελθών εις τον κόσμον αμαρτωλούς σώσαι, ων πρώτος ειμί εγώ», αλλά και η θερμή παράκληση:«Καθάρισον, Κύριε, τον ρύπον της ψυχής μου και σώσον με ως φιλάνθρωπος».
Πρώτον κοιτάζοντας την Α.Θ.Μ. παρατηρούμε να χωρίζεται σε τρία μέρη. Δύο προπαρασκευαστικά, πού εντάσσονται στο χρονικό πλαίσιο της παραμονής της προσέλευσης στη Θεία Κοινωνία, κι ένα τρίτο, το οποίο διαβάζεται μετά τη Θεία Μετάληψη. Προσέχοντας τώρα πιο επιμελώς την όλη Ακολουθία βλέπουμε να περιλαμβάνη: α. Τον Κανόνα, που ψάλλεται σε ήχο β', κατανυκτικό, πού θυμίζει κυρίως τους Κανόνες των Τριωδίων των Νυμφίων της Μ. Εβδομάδος. Ο Κανόνας αυτός επισυνάπτεται, όπως αναφέρθηκε, στο Μικρό Απόδειπνο. β. Τρεις Ψαλμούς, συναφείς με την Ιερά Ακολουθία «στίχοι του οποίου, μπορούν να συσχετισθούν με τη συμμετοχή στην Θ. Μετάληψη. Ψαλμ. κβ' 5, κγ' 3... Ψαλμ. ριε' 4 «Ποτήριον σωτηρίου λήψομαι...» (π. Γ. Μεταλληνός). γ. Δέκα Ευχές με βαθύτατο δογματικό περιεχόμενο, που έπιτρέπουν στον πιστό να προσεγγίσει, έστω και εν περιλήψει, την Ορθόδοξη Χριστολογία, Σωτηριολογία και Ανθρωπολογία, δηλαδή την Ορθόδοξη Θεολογία, η οποία αποτελεί και είναι το βασικό θεμέλιο, για να βίωση ο πιστός «ότι τούτο αυτό εστί το άχραντον Σώμα Σου και τούτο αυτό εστί το τίμιον Αίμα Σου (Κύριε)... Εγώ δε ο ελεεινός τολμών δέξασθαι (αυτά), μη καταφλεχθείην, αλλά δέξαι με... και φώτισον μου τα της ψυχής αισθητήρια, καταφλέγων μου τα της αμαρτίας εγκλήματα».
Οί Ψαλμοί καί οι Ευχές αυτές, σύμφωνα με την οδηγία της Α.Θ.Μ., λέγονται το πρωΐ, μετά την έωθινή προσευχή του πιστού και λίγες ώρες πριν από τη Θεία Μετάληψη. Συνήθως ο πιστός, μαζί με κάποια τροπάρια, δύο ποιητικές - ας μου επιτραπή ο ορός - συνθέσεις, δηλ. δύο τετράστιχα καί μία ευχή, τα διαβάζει όλα μαζί το πρωΐ. Κατ' οικονομίαν μπορούν να διαβαστούν και την παραμονή, όταν συντρέχουν κάποιοι λόγοι χρονικών πιέσεων. δ. Ο Λειτουργός όμως, δηλαδή ο Ιερέας, λίγο πρίν από την Θεία Κοινωνία απαγγέλλει, μετά μεγίστου δέους καε με εμβιωμένη την αναξιότητά του, την ευχή καί όλα τα υπόλοιπα, αφού προηγουμένως έχει πραγματοποιήσει το μελισμό του Τιμίου Σώματος.
Η όλη αυτή προετοιμασία, λίγα λεπτά πλέον πρίν από την Θεία Κοινωνία, είναι η κορυφαία ώρα εκείνης της μυστικής προσδοκίας, όπου «μέλλεις φαγείν, άνθρωπε, Σώμα Δεσπότου». Καί στ' αλήθεια, δεν υπάρχουν λόγια να εκφράζουν τον εσωτερικό κλυδωνισμό που αισθάνεται ο Λειτουργός καί κατ' ακολουθίαν ο πιστός, καθώς μετά τον μελισμό εύχεται: «Δέσποτα Φιλάνθρωπε, Κύριε Ίησού Χριστέ ο Θεός μου, μη εις κρίμα μοι γένοιτο τα Αγια ταύτα δια το ανάξιον είναι με, άλλ' εις κάθαρσιν και αγιασμόν ψυχής τε και σώματος και εις αρραβώνα της μελλούσης ζωής και βασιλείας». Για να προσδέσει την ομολογία: «Εμοί δε τω προσκολλάσθαι τω Θεώ αγαθόν έστιν, τίθεσθαι εν τω Κυρίω την ελπίδα της σωτηρίας μου».
Ανέφερα τη λέξη ομολογία, γιατί θέλω να την παραλληλίσω με κάτι σπουδαίο που έγραψε ο π. Αλέξανδρος Σμέμαν: «Ένας ευσεβής Ιερέας, όταν τον ρώτησαν πως πρέπει να ζή κανείς τη Χριστιανική ζωή στον κόσμο, απάντησε: «Απλούστατα, έχοντας στο νου του συνέχεια ότι αύριο (ή μεθαύριο ή υστέρα από λίγες μέρες), θα κοινωνήση τα Άχραντα Μυστήρια». Αν, λοιπόν, η ελπίδα της σωτηρίας μας δεν έχει συνάρτηση και συνάντηση με την ομολογία πίστεώς μας στον Κύριο Ίησοΰ Χριστό, το Ζωοποιό Σώμα του Οποίου καί το Ζωηρό Αίμα «πηγή αγαθών» καθίσταται, τότε θα χρειαστή να επανεξετάσουμε τη σχέση μας με Εκείνον, που δια στόματος του Οσίου Συμεών του Νέου Θεολόγου είπε: «Συ γαρ είπας, Δέσποτα μου·πίνων δε μου και το Αίμα εν εμοί μεν ούτως μένει, εν αυτώ δε εγώ τυγχάνω. Αληθής ο λόγος πάντως του Δεσπότου καί Θεού μου".
Η Ευχαριστία μετά την Θείαν Μετάληψιν είναι ένα είδος δοξολογίας, γιατί αξιωθήκαμε «της καλής μετουσίας, των ζωοποιών μυστικών δωρημάτων», τα οποία εύχεται ο πιστός όπως τύχουν «επ' ευεργεσία και άγιασμώ των ψυχών και των σωμάτων ημών... εις ίασιν ψυχής τε και σώματος, εις άποτροπήν παντός εναντίου, εις φωτισμόν των οφθαλμών της καρδίας μου, εις ειρήνην των φυχικών μου δυνάμεων, εις πίστιν άκαταίσχυντον" κτλ.., και όλ' αυτά «ίνα εν τω αγιασμώ Σου δι' αυτών φυλαττόμενος, της Σης χάριτος μνημονεύω δια παντός και μηκέτι εμαυτώ ζω, αλλά Σοι τω ημετέρω Δεσπότη καί ευεργέτη».
Πόσο ευλογημένα και «προς νουθεσίαν», αλλά και συμμόρφωση είναι αυτά τα λόγια της Ευχαριστίας! Πολύ ορθά έγραψε ο π. Αλέξανδρος Σμέμαν, ότι «το ιδανικό είναι η όλη ζωή του Χριστιανού να είναι μια προετοιμασία για τη Θεία Κοινωνία». Ωστόσο το ερώτημα πού απομένει είναι το έξης: Μετά τη Θεία Κοινωνία τί γίνεται; Ο καθένας μας επανέρχεται «εις τα ίδια», ή όπως λέγει ό Μ. Βασίλειος, πασχίζουμε, «εν καθαρώ συνειδότι μέχρι εσχάτης μου αναπνοής επαξίως μετέχειν των αγιασμάτων Του»;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου